تبلیغات
. - نحوه اجرای آزمونهای آمادگی جسمانی در مدارس


امروز :
.

مرتبه
تاریخ : دوشنبه 21 اسفند 1391
1- آزمون کشش از بارفیکس 

۲-دوی 540 متر ، استقامت

۳-آزمون دراز نشت

۴- آزمون انعطاف پذیری لکن خاصره

روش اجرای آزمون   آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی :

آزمون کشش از بارفیکس  :

 این آزمون به علت ضعیف بودن دانش آموزان در اجرای کششی از بارفیکس ابداع شده است . این آزمون به صورت خوابیده به پشت اجرا شده و در این حالت بخشی از وزن بدن به پاشنه پا منتقل شده و کشش از بارفیکس راحت تر از قبل قابل اجرا ست .

برای اجرای این آزمون آزمودنی به پشت زیر بارفیکس دراز می کشد به طوریکه شانه های او زیر میله بارفیکس قرار گیرد.او سپس دست های خود را با کف دست های باز به سمت بالا می آورد میله بارفیکس در سوراخ بالایی قرار می گیرد . برای مثال اگر نوک انگشتان دانش آموز به سوراخ چهارمی یا کمی بالاتر از سوراخ چهارم رسید ، میله بارفیکس در سوراخ پنجمی قرار می گیرد . سپس آزمودنی میله بارفیکس را گرفته و تنه و پاهای خود را از زمین جدا می کند . در این حالت فقط پاشنه های او را زمین تماس دارد و بدن در ناحیه زانو ها و لگن نباید خم شود بلکه به صورت مستقیم و موازی زمین قرار می گیرد . و سپس کشش از بارفیکس را انجام می دهد . موقع کشش چانه باید به بالای یک طناب یا کش که 3 سوراخ پائین تر از میله بسته شده است برسد و در این حالت یک کشش محسوب می شود . آزمودنی تا آنجا که در توان دارد، آزمون را تکرار می کند و تعداد تکرارها به حساب رکورد او گذاشته می شود .

خطاها و مقررات :

1- آزمودنی نباید زانوها یا تنه خود را خم کند .   2- بدن باید کاملاً کشیده باشد وموقع حرکت به سمت پایین نباید باسن زمین را لمس کند .

3- موقع پایین آمدن آرنج ها باید به حالت کشیده درآید و سپس کشش از بارفیکس شروع شود.

  دوی 540 متر ، استقامت :

هدف: اندازه گیری کارایی دستگاه قلبی-عروقی- تنفسی

      (این آزمون در اصل دوی یک مایل یا 1609 متر است ولی به علت مشکلات اجرایی در مدارس ،به جای آن از دوی 540 متر استفاده شد.)

 این آزمون دور زمین والیبال قابل اجرا است بدین صورت که چهار صندلی در چهار گوشه زمین والیبال قرار می دهید و آزمودنی 10 دور باید بدود. در پایان 10 دور رکورد او به دقیقه و ثانیه محاسبه می شود.

لازم به یادآوری است که محل قرار گرفتن صندلی ها یک متر داخل زمین والیبال در چهار گوشه زمین است و آزمودنی ها یا دانش آموزان در موقع دور زدن از روی خطوط چهار گوش رد خواهند شد.

  • اضلاع زمین والیبال ۹*۱۸ ، محیط آن ۵۴متر ومسیر برابر با ۱۰دور خواهد بود.
  • اضلاع زمین بسکتبال ۱۵*۲۸، محیط آن ۸۶ متر، مسیر برابر با ۶دور و۲۷ متر.
  • اضلاع زمین هندبال ۴۰*۲۰ که محیط آن ۱۲۰ متر ومسیر برابر با ۵/۴ دور است.

آزمون دراز نشت :

هدف: ارزشیابی قدرت واستقامت عضلات شکم

       دراین آزمون  دستها به جای قلاب شدن در پشت گردن، بر روی سینه ها قرار می گیرند.طرز قرار گرفتن دستها بر روی سینه ها بدین صورت است که کف دستها به صورت ضربدری روی سینه راست و چپ قرار می گیرد.دست راست روی سینه چپ و دست چپ روی سینه راست قرار می گیرد. خطا های آزمون مانند آزمون قبلی است و در این آزمون دست ها نباید از شانه ها جدا شود و آرنج ها موقع نشست ، زانو ها یا ران را لمس می کند . در صورت جدا شدن دست از شانه آن تکرار شمارش  نمی شود .

  آزمون انعطاف پذیری لکن خاصره (نشستن و رساندن دست ها ) :

هدف: ارزشیابی انعطافپذیری کمر وقسمت پشت ران ها

 برای اجرای این آزمون آزمودنی بر روی زمین می نشیند و کف پاهای جفت شده خود را به جعبه انعطاف پذیری، نیمکت یاجعبه ای که روی زمین قراردارد می چسباند. نفر دیگر از خم شدن زانوهای آزمودنی جلوگیری می کند دستها باید روی یکدیگر قرار گیرند ویا در امتداد یکدیگر باشندو ملاک انگشت میانی است. فاصله بین لبه جعبه با نوک انگشتان میانی به سانتی متر رکورد فرد محسوب می شود.

  خطاهای آزمون :

1-      در هنگام اجرا زانوها نباید خم باشد . 2- در هنگام اجرا نباید بدن و بالا تنه را تاب داد بلکه باید به آرامی دستها را جلو برده و در یک لحظه که دستها به حالت بی حرکت درآمد داور باید رکورد را ثبت کند . قبل از اجرای آزمون باید نرمشهای کششی انجام شود .

 




طبقه بندی: آزمونهای آمادگی جسمانی در مدارس، 
ارسال توسط ا امینی
آرشیو مطالب
نظر سنجی
نظر شما راجع به این وبلاگ چیه؟






پیوند های روزانه
جدول لیگ برتر
توصیه های سلامت

قالب وبلاگ